historie1.png

Vi gjennoppstår

Volleyball i Sandnes ble etablert allerede på 1950-tallet, men da som en gruppe i Sandnes Svømme og Livredningsklubb. Sandnes Svømme og Livredningsklubb hadde både gode dame- og herrelag, og spesielt damelaget gjorde det godt ved å vinne 3 norgesmesterskap på rad i 1967, 1968 og 1969.

Sandnes Volleyballklubb ble stiftet 27.04.1971 og i 1974 ble volleyball-gruppen i Sandnes Svømme og Livredningsklubb skilt ut av svømmeklubben og gikk inn i Sandnes Volleyballklubb.

I siste halvdel av 1970-tallet var både dame og herrelaget i norgestoppen. Deretter ble det en roligere periode resultatmessig gjennom 1980-tallet, hvor lagene stort sett befant seg i 2-divisjon (dagens 1. divisjon).

På slutten av 1980-tallet var damelaget igjen tilbake i øverste divisjon, og fram mot midten av 1990-tallet tok laget flere serie- og norgesmesterskap.

I 1996 ble det besluttet å trekke damelaget fra eliteserien. Det var da store utfordringer med rekruttering av nye spillere, og uten et godt grunnlag å satse videre med ble dette resultatet. Etter dette har det vært stille rundt den gamle storklubben, men  i 2013 og ble det nedsatt en gruppe entusiaster som ønsket å gjenreise klubben, og våren 2014 ble det avholdt årsmøte og klubben var igjen i aktivitet. Ambisjonene på kort sikt er et tilbud til barn i alle aldersgrupper, og på lengre sikt også lag i eliteserien, både på dame og herresiden.

Vi er ikke i eliteserien enda, men i løpet av få år så er vi tilbake i 1. divisjon med både dame- og herrelaget. Sandnes VBK har også etablert seg som en av landets beste klubber på aldersbestemt nivå, og vi har de siste årene vunnet flere jr. NM samt hatt spillere som har representert Norge på junior- og ungdomslandslag.

Klubben er i en rivende utvikling med mange hardt arbeidende ildsjeler og lovende ungdommer så vi gleder oss til fortsettelsen.

Om oss ⯆: About